Deontologi
|
|||||||||
Pengenalan
Deontologi berasal dari perkataan Yunani "deon" yang bermaksud "yang diharuskan atau diwajibkan".
Teori ini menegaskan bahawa betul
atau salahnya sesuatu tindakan itu tidak berdasarkan atau ditentukan oleh
akibat-akibat tindakan tersebut.
Seperti Teori Teleologikal,
terdapat beberapa jenis Teori Deontologi iaitu Deontologi Tindak (Act) -
Eksistensialisme (Etika Situasi) dan Deontologi Peraturan (Rule) - Prinsip
Kewajipan.
Deontologi selalu dikaitkan dengan Immanuel Kant, seorang ahli flasafah German (1724-1804) yang pernah mengajar di University of Konigsberg di bahagian barat Rusia.
Kant percaya bahawa apa yang
memberi nilai moral kepada sesuatu tindakan bukan akibatnya kerana
akibat-akibat tindakan kita tidak sentiasa berada di bawah kawalan kita.
Akan tetapi motif (niat) tindakan
kita adalah di bawah kawalan kita dan, oleh itu, kita harus bertanggungjawab
secara moral atas motif kita untuk membuat kebaikan atau keburukan.
|
|||||||||
Prinsip Kewajipan
|
|||||||||
Menurut Kant, prinsip kemoralan
ialah kewajipan (duty).
Kecuali good will atau tekad
baik, tiada yang baik tanpa syarat.
Tekad baik diterangkan sebagai taakulan
praktikal (keupayaan untuk melaksanakan prinsip atau peraturan).
Kant menyatakan bahawa "bakat
minda" seseorang seperti kecerdasan, kebijaksanaan dan pertimbangan;
"hadiah atau pemberian alam" seperti kekuasaan, kekayaan, dan
kehormatan, dan "ciri watak" seperti keberanian, ketabahan hati,
dan sifat-sifat lain memang baik dan diingini dalam banyak hal atau perkara.
Walaupun begitu sifat-sifat ini
tidak boleh dianggap baik tanpa syarat.
Tumpuan diberi dan diletak atas niat, tujuan dan motif seseorang, dan bukan atas apa yang dilakukannya.
Motif yang menjadikan sesuatu
tekad itu baik bukanlah cita rasa, kemahuan atau
kecenderungan semula jadi.
Sesuatu tindakan akan mempunyai
nilai moral apabila dilakukan dengan kerelaan dan seseorang itu akan
mempunyai kerelaan hati jika motif tindakannya ialah satu tanggungjawab moral
yang diakui.
Satu-satu tindakan yang dianggap
betul dari segi moral tidak dianggap memadai jika ia dilakukan semata-mata
untuk kepentingan diri.
|
Pengertian atribut produk, harga dan promosi
12 years ago
0 comments:
Post a Comment